Baer, Monika Road Works, 2009
Watercolour, Acrylic, Oil on canvas, Seam 85,5 x 65,5 cm Courtesy: Monika Baer & Galerie Barbara Weiss Photo: Jens Ziehe

About the work

"Die Spannung zwischen Idee und Materialisation, Bild und Träger findet sich als skupulöse Bastel- und Färbearbeit, buchstäblich in der Naht wieder, die so zum Strukturelement der "Busenbilder" wird. Denoch dem nicht genug. Geht es schon an die Grenze malerischer Formfragen, wenn "Naht" formal derart exponiert besetzt und gleichzeitig thematisch angetriggert wird (indem man dafür z. B. das Illusionswerkzeug des Trompe-l'oeil in harte Tatsachen zurück verwandelt, nur um die frappante Assoziation einer Denim-Jeans zu erreichen), platzen daraus einzeln oder zu mehreren meist platte, flach gemalte, milchig blasse oder mit merkwürdigen, halb gegenständlichen halb formlosen Inserts (Mauern, Straßenszenen, Pinselabstrich-Patterns) angereicherte, teils aggressiv auf der Bildfläche spritzende oder auch nur dezent illusionistisch im Bild tropfende Busen hervor. Der Busen als pars pro toto ist zugleich ein unbedingt ernst zu nehmender Flachwitz über das ewige Drohbild des Ikonischen (wie es ganz besonders im malerischen Bildversprechen begründet liegt und gegen das sich das Konzept des Modernismus bis hinein in die Minimal und Concept Art so vehement verwahrte) und dessen selbstbewusste Inanspruchnahme. Seltener jedenfalls waren Busen in der Malerei vorher drastischer gezeigt worden, selten poitierter gedachte Bilder zu sehen gewesen."

from: Hans-Jürgen Hafner: A new face of hell. in: Monika Baer, Editor: Galerie Barbara Weiss, Berlin / Richard Telles Fine Art, Los Angeles; Walther König, Köln, 2011, p. 18

About the artist

Monika Baer

born 1964 in Freiburg
lives and works in Berlin

Monika Baer studied in the class of Alfonso Hüppi at the Düsseldorf Art Academy from 1985 to 1992. From the very beginning, Monika Baer questions the possibilities and limits of painting and what ultimately elevates it to an art. Becaus painting in her opinion, is not automatically art.

 "When a medium is as loaded with mythology, politics, expectations, and convention as painting, it an be hard to purpurse it without beeing expected to also say something about painting. Baer welcomes this difficulty. Explanation or translation is unnecessary, for in her work significant exist apart from concrete meaning of narrative ends. The artist rejects such narrow readings of her paitings in favor of engagement with the complex occurrence on the canvas. Not limited to the literal meaning of surface and material, painting-precisely in its conventionality - can be understood understood as offering a highly symbolic form in which discourse and practice merge. Baer's work investigates this intersection. By constantly oscillating between the literal and the referential, she negotiates the possibilities of painting as a complex artistic language. Her paintings do say something about painting, and in so doing also make assertions about power, desire, and gender with their circulating currencies. "

from: Mark Godfrey - A new painting of spirit. In: Monika Baer - Große Spritztour. 2016, Editors: Susanne Titz & Christina Végh. p. 53 - 55